Kommunikáció az állatorvosi praxisban II.

 

állatorvosi kommunikáció.jpgAz állatorvosi tevékenység szolgáltatásnak minősül. Szolgáltatóként pedig a megfelelő szakmai felkészültség és ellátás mellett egyéb igényeknek is meg kell felelni. Ma már az állattulajdonosoknak számít, milyen váróteremben várakoznak kedvencükkel, barátságos, higiénikus-e a környezet, megfelelő-e a műszerezettség, a vizsgálóba belépve pedig milyen benyomást tesz rájuk az az orvos, akinek majd a kezébe helyezik kedvencük sorsát.

Ahhoz, hogy az állatorvos megtalálja a helyes kommunikációs módot a tulajdonossal, először érdemes megvizsgálni azt a kapcsolatot, ami a gazdi és kedvence között létezik.

Ma már számos értekezés szól arról, hogy a társállataink megítélése, és családi életünkben elfoglalt helye komoly változáson ment keresztül az utóbbi 20-30 évben. Antropomorf világnézetünkben kedvenceinket is emberi tulajdonságokkal ruházzuk fel és teljes értékű családtagként kezeljük őket. Ez hatványozottan igaz például gyermektelen házaspárok, vagy egyedülálló, időskorú emberek esetében. Ahogy gyermekeinknek is a legjobb ellátást, a leggondosabb ápolást szeretnénk biztosítani, ugyanilyen igényei vannak kedvencével kapcsolatban az állattulajdonosnak is.

A másik emberre gyakorolt első benyomás az élet más területein is meghatározó a kialakuló kapcsolatokban és nincs ez másképp az állatorvosi rendelőben sem.

A tulajnak a vizsgálóba lépve azonnal éreznie kell a kapcsolatot. A kedves beinvitálás alatt és után folyamatosan tartott szemkontaktus biztosítja az első kapcsolatot, majd a bemutatkozás egy határozott kézfogás kíséretében, amennyiben a tulaj először jár rendelőnkben.

A tulajdonossal történt megismerkedés után még a betegvizsgálat előtt fel kell venni a kontaktust tényleges páciensünkkel, a háziállattal. Nyugodt, kissé halkabb, de határozott hangon érdemes beszélni az állathoz és az előzetesen megtudakolt nevén szólítani. Ezt követően az első fizikai érintkezés is megtörténik, ami a kéz megszagoltatása után az állat simogatása, vakargatása. Ha a kis kedvenc jól reagál az első ismerkedő próbálkozásunkra, akkor a későbbi vizsgálat jelentősen könnyebb lesz. Természetesen az is előfordulhat, hogy a kisállat a számára szokatlan környezetben és szagok között minden barátságos közeledési kísérletünk ellenére bizalmatlan marad, de a gazdi így is tanúja volt az erőfeszítéseinknek és ez a legtöbbször elég a bizalom kiérdemléséhez.

Mindezek a lépések nem csupán a praxismenedzsment szempontjából lehetnek fontosak, hanem azért is, mert a megnyugodott, bizalommal bíró tulaj részletesebb, pontosabb kórelőzményi leírással szolgál nekünk ezzel segítve a gyógyító munkát, és a sikeres gyógyulási statisztikák produkálását. A rendelőből történő távozás előtt kedves apróság lehet az állat jutalomfalattal való megkínálása az állatorvos saját kezéből, természetesen csak akkor, ha a kisállat egészségügyi állapota nem szab gátat a táplálékkal történő jutalmazásnak (allergia, diabetes mellitus, speciális diéta).

A kialakult bizalmi kapcsolat, illetve az elégedetten távozó tulajdonos hozzájárul a stabil páciens kör szélesítéséhez, jó hírnevünk öregbítéséhez.

írta: Dr. Farkas Patrícia Éva

Vissza a lap tetejére

Legfrissebb hírek

Egyedülálló állatkórházi színvonal a Vezér Állatorvosi Központban

0422
Csendben, minden látványos és hangos ceremónia nélkül, de annál nagyobb elhivatottsággal nyitotta meg Szegeden a Vezér Állatorvosi Központ új komplexumát, amely már ránézésre is... tovább

Veszettség elleni oltottsági arány

0801
A veszettség egy vírus által okozott emberre is veszélyes, tehát zoonotikus megbetegedés, ami leggyakrabban fertőzött egyedek nyálával terjed, de leírtak már szájüregi és légúti... tovább

Lakásban tartott kutyák csökkentik a humán asztma kialakulását

0731
2012 júniusában összeült amerikai Mikrobiológiai Társaság megdöbbentő bejelentést tett. Vizsgálataik eredménye szerint a házi poratka allergiát okozó veszélyei lecsökkenthetőek,... tovább

Páciens-centrikusabb megközelítés

0405
Az egészségügyi területen tevékenykedő vállalatoknak alapvetően újra kell tervezniük üzleti modelljüket, hogy páciens-centrikusabb megközelítéssel magatartásbeli változásokat... tovább

Az EU állategészségügyi szabályozás

0330
Az állatbetegségek megelőzésére, leküzdésére és megszüntetésére kidolgozott stratégia alapvető célja: * a legjobb egészségi állapot elérése a betegségek kiirtása útján, *... tovább
További híreink

Vélemények

Bódiné Angéla

Meggyőződésem, hogy nagyon magas szakmai felkészültséggel rendelkezel az egészségügyi marketing területén. Nagyon magas színvonalon, nagy alapossággal, hozzáértéssel,  végzed a munkád, ugyanakkor nagyon emberségesen,...

dr.Schwartz Edit

Bár semmi marketinges előképzettségem eddig nem volt, neked köszönhetően rengeteget tanultam. Nemcsak szárazon leadtad, hanem látványban is segítetted a megértést, ill. minket is gondolkodásra késztettél.

Bótáné Kádas Ella

Életem első marketing szemináriumán olyan nagy mennyiségű, magas színvonalú és önzetlenül átadott tudást kaptam, amelyért végtelenül hálás vagyok, így teljes szívemből tudom ajánlani mindenkinek.

Domokiné Bordás Katalin

Nagyon köszönjük, hogy résztvehettünk az előadásodon. Az online hirdetéseket illetően sok hasznos, információt kaptunk. Szívesen részt vennék következő a szemináriumon is, úgy gondolom mindenképpen előre visz az a tudás amit...

Dr. Vecsey Annamária

Kedves Krisztina! Azt gondolom, az utóbbi idők egyik legjobb döntése volt, hogy az általad tartott szemináriumra elmentem. Nagyot „lökött rajtam” a találkozásunk.